Presentació d'un nou think tank interuniversitari vinculat a UNICA

02/03/2016

El passat dimecres 2 de març va tenir lloc al Departament de Comunicació la presentació del nou think tank UPF Centre for Animal Ethics. Aquest centre d'estudis, amb caràcter interuniversitari i multidisciplinar, té la seva seu al Departament de Comunicació. La investigadora d'UNICA i profesora titular del Departament de Comunicació, Dra. Núria Almiron, n'és la codirectora juntament amb la Dra. Paula Casal, investigadora ICREA del Departament de Dret de la UPF.

L'acte de presentació va estar moderat pel el Dr. Miquel Rodrigo, director d'UNICA, i va comptar amb la presència a la taula, a més de les dues codirectores, de la Dra. Marta Tafalla, professora agregada del Departament de Filosofia de la UAB, i de la Dra. Montserrat Escartín, catedràtica del Departament de Filologia i Comunicació de la UdG.

Durant la presentació es va explicar que l’objectiu del nou centre és aportar coneixement que fomenti les perspectives ètiques no antropocèntriques i no especistes (no discriminatòries per raons d’espècie) per tal de reduir la violència estructural a la nostre societat. En aquest marc, la comunicació hi juga un paper clau, donat que els mitjans de comunicació són imprescindibles per a la fabricació del consentiment social necessari que perpetua l'explotació èticament injustificable dels altres animals. Les impulsores del centre van explicar que aquesta violència estructural necessita ser abordada multidisciplinarment des de les ciències socials per la seva complexitat.

Durant l'acte, la Dra. Núria Almiron va explicar que és necessari tenir en compte el context econòmic, polític i social per adreçar aquesta violència invisible. La Dra. Paula Casal va recordar com l’ètica animal ha passat a ser un àmbit d’estudi prioritari a nivell internacional, especialment en l’àmbit de la filosofia moral, però també de forma creixent en molts altres àmbits de les humanitats i les ciències socials. La Dra. Marta Tafalla va recordar en la seva interlocució que la natura i les altres espècies que l’habiten no estan al servei de l’ésser humà si no que l’ésser humà és un més al planeta i té el deure moral de respectar-lo. Finalment, la Dra. Montserrat Escartin va posar exemples de com la literatura i la llengua poden contribuir a perpetuar o combatre la violència que exercim contra els altres animals.

Una trentena de persones van assistir a l’acte, que també va comptar amb la presentació del llibre Critical Animal and Media Studies (Routledge, 2016) per part de dos dels seus autors, el Dr. Tobias Linée, de la Universitat de Lund (Suècia) i la mateixa Núria Almiron. Aquest volum es el primer en fer convergir els estudis crítics sobre comunicació i els estudis crítics sobre animals.